Oude advertentie Eicher Jan Nijhof

In dat jaar ligt de oorsprong van Eicher museum Hans Nijhof:
de wederopbouw na de oorlogsjaren is in Nederland en België in volle gang. Niet alleen de huizenbouw, aanleg of reparatie van wegen, herstel van natuurschade, herschikking van spoorwegen enzovoort, maar vooral de landbouw was in de eerste naoorlogse jaren volop in ontwikkeling.

Immers: onze overheid kondigde direct na de oorlog een veelzeggende uitspraak: nooit meer honger!

Dat vertaalde zich de komende decennia in een veelvoud van besluiten, waaruit verstrekkende maatregelen voortvloeiden. Zo werd fors in het landbouw onderwijs geïnvesteerd, zoals oprichting van landbouw (praktijk) scholen, onderwijzersopleidingen, proefbedrijven, universiteiten ed. Vanaf toen werden op scholen de toekomstige gewastelers en vlees-en-melk producenten geleerd hoe ze de productie konden verbeteren en verhogen, teneinde voedselschaarste te voorkomen. De overheid stimuleerde de landbouw voorlichting, chemiereuzen als DSM (kunstmest) en Bayer (gewasbescherming) konden een forse groei ontwikkelen. Ook de landbouw mechanisatie kwam goed op stoom in begin 50er jaren.

In deze tijd ligt de oorsprong van Eicher museum Hans Nijhof.

In 1954 besloot Jan Nijhof, toenmalig loonwerker te Oeken (bij Brummen), na meermaals gevraagd te zijn of hij niet “een trekker kon leveren” aan zijn klantenkring, het roer om te gooien en startte zijn smederij, annex landbouw mechanisatie bedrijf. Mechanistiebedrijf Nijhof Oeken maakte in de volgende jaren een belangrijke groei door; reeds op jonge leeftijd nam zoon Hans Nijhof deel in de firma. Hans bekwaamde zich van jongs af aan in de techniek van tractoren en machines, en had groot plezier in het restaureren van “afgedankte” inruilers. Veruit de meeste van deze door de jaren heen verzamelde pareltjes zijn nog steeds in zijn bezit, en maken deel uit van de collectie Eicher museum Hans Nijhoff.

De eerste trekker door Jan Nijhof verkocht en geleverd is terug gevonden en maakt dan ook deel uit van Eicher museum Hans Nijhof.

In dat jaar ligt de oorsprong van Eicher museum Hans Nijhof:

In deze tijd ligt de oorsprong van Eicher museum Hans Nijhof.

Eerste trekker door Jan Nijhof verkocht

Eerste Eicher “dealershow” in Brummen 1954,  vlnr: ED 22, EKL 11 en ED 16/2 19pk; alle 3 trekkers zijn er nog.

Eerste Eicher “dealershow” in Brummen 1954,  vlnr: ED 22, EKL 11 en ED 16/2 19pk; alle 3 trekkers zijn er nog.

Een jonge Hans Nijhof op een Eicher tractor